Instytut Muzyki i Tańca wspiera profesjonalnych muzyków, tancerzy i instytucje artystyczne w realizacji ich misji

Muzyka tradycyjna na sześciu płytach znów dostępna

Sześć niezwykłych płyt z muzyką spod Radomia, z Podlasia, Dolnego Śląska i Świętokrzyskiego ukazało się na nowo dzięki współdziałaniu Pracowni Muzyki i Tańca Tradycyjnego z organizacjami pozarządowymi.

Pracownia Muzyki i Tańca Tradycyjnego działa przy Instytucie Muzyki i Tańca od 2015 roku. Za cel stawia sobie zachowanie, przekaz, kontynuację i rozwój polskiej kultury tradycyjnej. Podstawą działań Pracowni jest współpraca z organizacjami pozarządowymi i środowiskami nieformalnymi, które podejmują podobną działalność w najlepiej sobie znanych kontekstach lokalnych.

Tak też jest w tym przypadku – Fundacja Muzyka Zakorzeniona, Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia, Fundacja Ważka  i Stowarzyszenie Dom Tańca nagrały i wydały 6 płyt dokumentujących pieśni i muzykę tradycyjną. Na przełomie 2020 i 2021 roku dzięki środkom Instytutu Muzyki i Tańca udało się je dodrukować, by znów były dostępne.

Płyty można dostać bezpłatnie. Będą także do zdobycia w konkursach na Facebooku Instytutu Muzyki i Tańca w poniedziałki od 22 marca do 26 kwietnia ok. 14.00. Regulamin konkursu jest dostępny tutaj.

Osoba do kontaktu
Ewa Pietraszek (ewa.pietraszek@imit.org.pl, 785420000)

„Muzyka spod Radomia”

(wyd. Fundacja Muzyka Zakorzeniona, 2020)

Ta płyta jest jak zdjęcie. Krótka chwila utrwalona na nagraniach. Nie ukazuje pełnego krajobrazu muzycznego tworzonego dziś przez osoby grające muzykę tradycyjną zaczerpniętą z podradomskich wsi, a stanowi jedynie jego wycinek – pulsującą życiem i zadziwiającą różnorodnością eklektyczną mozaikę kilku muzycznych światów, które warto poznać. Usłyszymy na niej wiejskich muzykantów, ich uczniów oraz naśladowców, który coraz częściej grają do tańca na wiejskich i miejskich zabawach tanecznych, osadzając muzykę spod Radomia w coraz to nowych kontekstach kulturowych.

Płyty można posłuchać na stronie Fundacji Muzyka Zakorzeniona, a także pozyskać ją przez kontakt e-mail (fundacja@muzykazakorzeniona.pl).

„Krystyna Ciesielska”

(wyd. Fundacja Muzyka Zakorzeniona, 2020)

Krystyna Ciesielska to śpiewaczka z okolic Przysuchy z rodziny wiejskich muzykantów i śpiewaków. Jest skarbnicą wiedzy o powojennych weselach, zna stare melodie pieśni religijnych i pogrzebowych, kolęd i pastorałek. Śpiewa piękne kołysanki, przyśpiewki i niezliczone piosenki liryczne – starsze i nowsze. Na płycie przedstawiono zaledwie ułamek muzycznego repertuaru, który artystka przechowuje w swojej pamięci.

Płyty można posłuchać na stronie Fundacji Muzyka Zakorzeniona, a także pozyskać ją przez kontakt e-mail (fundacja@muzykazakorzeniona.pl).

„Pieśni z Kożyna”

(wyd. Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia, 2011)

Wydawnictwo zawiera archaiczny repertuar – pieśni obrzędowe i liryczne z nadnarwiańskiej wsi Kożyno. Wykonywany jest w lokalnej gwarze przez śpiewaczki Marię Denisiuk i Marię Jakimiuk. Ważnym elementem są również komentarze wykonawczyń do śpiewanych utworów i sytuacji, w których je wykonywano.

Płyta otrzymała II nagrodę w konkursie na Fonogram Źródeł 2011, organizowanym przez Polskie Radio.

Płytę można pozyskać przez kontakt e-mail (stow.dziedzictwopodlasia@gmail.com).

„Stare pieśni”, Bronisława Chmielowska

(wyd. Fundacja Ważka, 2016)

Płyta jednej z najznakomitszych dolnośląskich śpiewaczek – Bronisławy Chmielowskiej z Mroczkowic. Znajdują się na niej unikatowe pieśni z rejonu lwowskiego, archaiczne kolędy życzące, modlitwy, pieśni weselne, a także wypowiedzi mistrzyni, opowieści, które uzupełniają kontekst.

Płyta otrzymała II nagrodę w konkursie na Fonogram Źródeł 2015, organizowanym przez Polskie Radio.

Płytę można odsłuchać na stronie Fundacji Ważka, a także pozyskać ją przez kontakt e-mail (fundacjawazka@gmail.com).

„Z domu Kida”, Stanisława Latawiec, Michalina Mrozik, Janina Bieńko, Stefania Gołąb

(wyd. Fundacja Ważka, 2016)

Na płycie można usłyszeć dawny repertuar liryczny, w tym polskie pieśni z wielogłosem bałkańskim, wykonane przez śpiewaczki z Dolnego Śląska. Bohaterkami płyty są cztery siostry, które przez wiele lat stanowiły trzon uznanego, nieistniejącego już dziś zespołu Przejęsławianki. Unikatowość i złożoność repertuaru jest odbiciem ich niezwykłych losów rodzinnych. Trzy pokolenia Kidów przewędrowały przez bardzo odległe od siebie tereny, z wielokulturowych muzycznych tradycji każdego z tych miejsc czerpiąc pieśni, styl śpiewania, a nawet język. Opuściwszy Wołyń, rodzina zamieszkała najpierw w północnej Bośni, potem w chorwackiej Slavonii, by wreszcie w 1946 roku wraz z resztą polskich reemigrantów z byłej Jugosławii znaleźć się na Dolnym Śląsku.

Płyta otrzymała III nagrodę w konkursie Fonogram Źródeł 2016, organizowanym przez Program 2 Polskiego Radia.

Płytę można odsłuchać na stronie Fundacji Ważka, a także pozyskać ją przez kontakt e-mail (fundacjawazka@gmail.com).

„Śpiewa Maria Gałka”

(wyd. Stowarzyszenie Dom Tańca, 2016)

Maria Gałka mieszka w jednym z ostatnich domów pozostałych po wsi Orłowiny w województwie świętokrzyskim. Spędziła tu niemal całe życie: odchowała dzieci, dziś opiekuje się swoją starszą siostrą, hoduje kury. W wolnym czasie śpiewa i gra na „organce” –harmonijce ustnej.

Płyta zawiera nagrania dokonane podczas wielu wizyt w Orłowicach, często w naturalnej sytuacji spotkania. W tle tętni więc życie codzienne: słychać krzątanie się przy kuchni, żywe reakcje słuchaczy na przyśpiewki, pomruki burzy. Repertuar jest zróżnicowany. Jego starszą warstwę stanowią „światówki” – piękne melodie trójmiarowe typu mazurkowego. Maria Gałka zna też wiele pieśni obyczajowych i popularnych. Ich melodie często pulsują tanecznym rytmem polek, walczyków, fokstrotów.

Płyta otrzymała III nagrodę w konkursie Fonogram Źródeł 2016, organizowanym przez Program 2 Polskiego Radia.

Płytę można pozyskać przez kontakt e-mail (domtanca@domtanca.art.pl).