Instytut Muzyki i Tańca wspiera profesjonalnych muzyków, tancerzy i instytucje artystyczne w realizacji ich misji

Ruszają pokazy Polskiej Sieci Tańca 2019

2 lutego br. w Centrum Kultury w Lublinie rozpoczynają się tegoroczne pokazy realizowane w ramach Polskiej Sieci Tańca 2019. PST to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca i współpraca dwunastu ośrodków w całej Polsce. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną w naszym kraju, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej barwnej różnorodności. Kierownikiem i pomysłodawcą Sieci jest Maciej Kuźmiński, a głównym organizatorem od 2019 roku – Instytut Muzyki i Tańca.

Na inaugurację programu prezentacji PST 2019, 2 lutego o godz. 19.00, w Centrum Kultury w Lublinie odbędzie się wieczór z Kieleckim Teatrem Tańca. W ramach wieczoru będzie można zobaczyć najnowszy spektakl Cudowny Mandaryn (chor. Grzegorz Pańtak) w zestawieniu z jednym z najstarszych spektakli zespołu, Stołem bez szczęścia (chor. Elżbieta Pańtak), który obchodzi 20-lecie premiery.

 

O spektaklach:

 

Cudowny Mandaryn

Wersja Cudownego Mandaryna,  zrealizowana przez Grzegorza Pańtaka, zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci baletu przez choreografa i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego spektaklu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący swoje role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.

 

Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak

Libretto: Menyhért Lengyel

Muzyka: Béla Bartók

Scenografia: Luigi Scoglio

Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz

Film: Maria Łozińska

 

Obsada:

Dziewczyna: Małgorzata Kowalska

Mandaryn: Mateusz Wróblewski

Bandyci: Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski

Mieszczanin: Tomasz Słomka

Student: Dawid Pieróg

Prostytutki: Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska

Balet: Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska

Czas trwania: 35 min.

 

Grzegorz Pańtak – tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor Kieleckiego Teatru Tańca. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżebiaty Pańtak, Iry Nadii Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj utracony Krzystzofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, zrealizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu  oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.

 

***

 

Stół bez szczęścia

Przepiękna, wzruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji istniejących między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną podczas, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie oraz smutek i strach dziecka widzącego niezgodę między ukochanymi osobami.

Trailer: https://youtu.be/jp1mfskn6XA

 

Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń

zamknąć w swojej dużej dłoni.

Czasami trzeba spojrzeć głęboko

i uważnie w beztroskie oczy dziecka

bo dziecko boi się świata.

 

Choreografia: Elżbieta Pańtak

Muzyka: Abel Korzeniowski

 

Obsada:

dziecko: Arkadia Ślósarska

matka : Joanna Polowczyk

ojciec: Grzegorz Pańtak

Obsługa techniczna: Piotr Sarnecki, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Adam Bakalarz

Kostiumy: Elżbieta Pańtak

Reżyser oświetlenia: Grzegorz Pańtak

Czas trwania: 25 min.

 

Elżbieta Szlufik-Pańtak – pedagog tańca, choreografka. Współzałożyciel i dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała taniec jazzowy w Center Jazz Paryż. Wykładowca tańca jazzowego i kompozycji tańca  na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zrealizowała 60 spektakli, 160 krótkich form. Autorka choreografii do spektaklu pt. Siedem bram Jerozolimy, z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do amerykańskiej nagrody International Emmy® Award w 2009 roku. Laureatka nagrody Talenty 1998  (nagroda Ministerstwa Kultury i Sztuki).

 

***

 

Rok 2019 Polskiej Sieci Tańca tworzą centra-założycielskie Sieci: Lubelski Teatru Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, program Stary Browar Nowy Taniec, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, oraz nowi partnerzy: Fundacji Polka dot, Centrum Sztuki Mościce, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Centrum Sztuki Tańca we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury.

 

Repertuar Polskiej Sieci Tańca 2019:

Dobre wychowanie Grupa Wokół Centrum

One kolektyw Durski, Kania, Stanek, Ustowska

Kaj Dzias Living Space Theatre

We_selle Wojciech Mochniej

Rozkosz Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK

fascynat odśrodkowy_dwatrzycztery Anna Piotrowska

Mute Janusz Orlik

Stalking Paradise Lubelski Teatr Tańca

Cudowny Mandaryn/ Stół bez szczęścia Kielecki Teatr Tańca

 

Więcej informacji na stronie: www.pst.info.pl
Kalendarz wydarzeń