Instytut Muzyki i Tańca wspiera profesjonalnych muzyków, tancerzy i instytucje artystyczne w realizacji ich misji

„Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” edycja 2019 – wyniki naboru wniosków

11 stycznia 2019 r. w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” edycja 2019.

W skład komisji weszli przedstawiciele środowiska artystów i badaczy muzyki tradycyjnej – prof. Stanisław Marduła (Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem) i Krzysztof Butryn (Stowarzyszenie Twórców Ludowych) oraz reprezentant Instytutu Muzyki i Tańca (Brygida Błaszczyk-Podhajska).

Do programu zgłoszono 11 wniosków. Komisja konkursowa wybrała do dofinansowania 8 następujących projektów:

  1. Akademia Łucznica – Stefan Nowaczek, Stanisław Jałocha: Bekacz, fiucek, fujarka, piscałka – instrumenty pasterskie południowo-wschodniego Mazowsza
    (kwota dofinansowania – 10 000 zł)
  2. Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej – Zbigniew Wałach: Warsztaty budowy instrumentów pasterskich: piszczałka trójotworowa i sześciootworowa
    (kwota dofinansowania – 5 300 zł)
  3. Piotr Baczewski – Jan Wochniak: Budowa dżazu – wiejskiej perkusji zbudowanej z bębna (centrali), werbla, czynela, talerza i <piórnika>”
    (kwota dofinansowania – 7 400 zł)
  4. Robert Domurad – Andrzej Staśkiewicz: Budowa basetli kurpiowskiej w oparciu o instrument z Dynaku (Kurpie Zielone) znajdujący się w zbiorach Muzeum Kultury Ludowej w Ostrołęce
    (kwota dofinansowania – 8 000 zł)
  5. Monika Gigier – Piotr Majerczyk: Koza – budowa dud podhalańskich
    (kwota dofinansowania – 8 000 zł)
  6. Dariusz Kocemba – Marcin Blachura: Budowa piszczały sałaśniczej
    (kwota dofinansowania – 3 500 zł)
  7. Joanna Szaflik – Zdzisław Siudy: Basy kaliskie na warsztacie
    (kwota dofinansowania – 8 000 zł)
  8. Wojciech Węglarz – Czesław Węglarz: Budowa gajd – warsztaty wykonania gajd – przekaz tajników budowy
    (kwota dofinansowania – 8 000 zł)
Zgodnie z regulaminem programu komisja wybrała projekty przeznaczone do realizacji biorąc pod uwagę poprawność formalną wniosków oraz szereg kryteriów merytorycznych wymienionych w regulaminie. W konkursie wyróżniono te wnioski, które dotyczą przed wszystkich tradycji lokalnych oraz te, które mogą przyczynić się do przywrócenia zaniechanych praktyk muzycznych.