„Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” – nabór wniosków do 30 listopada

20 listopada 2017

Zapraszamy do składania wniosków na dofinansowanie warsztatów budowy instrumentów ludowych organizowanych przez instytucje oraz w trybie indywidualnym w przyszłym roku.

Celem programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” jest nauka i upowszechnianie praktycznych umiejętności budowy polskich instrumentów ludowych oraz wiedzy o ich roli w kulturze Polski metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń.

Możliwe są dwie formy zgłoszenia udziału i uczestnictwa w programie – poprzez warsztaty organizowane instytucjonalnie (priorytet I) lub poprzez warsztaty indywidualne (priorytet II). W ramach programu IMiT dofinansowuje honorarium mistrza –  artysty ludowego prowadzącego warsztaty i część kosztów organizacyjnych warsztatów (priorytet I) lub honorarium mistrza prowadzącego warsztaty indywidualne i honorarium artysty – ucznia zawykonanie projektu zbudowanego podczas warsztatów instrumentu (priorytet II).

W przypadku warsztatów organizowanych przez instytucję można starać się o dofinansowanie w wysokości honorarium mistrza do 5 000 zł i kosztów organizacyjnych do 4 000 zł. W priorytecie II (warsztaty indywidualne) maksymalna kwota dofinansowania wynosi 5 000 zł – honorarium mistrza za poprowadzenie warsztatów i 3 000 zł – honorarium ucznia za wykonanie projektu instrumentu.

Szczegółowe informacje o programach i regulaminy znajdują się na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca www.imit.org.pl w zakładce „programy”.

 

W grudniu kończy się szósta edycja programu, podczas której realizowanych było 5 warsztatów. Efektem pięciu zakończonych edycji programu (2012-16) jest 21 warsztatów indywidualnych lub organizowanych przez instytucje, prowadzonych przez 24 mistrzów budowy instrumentów ludowych i moderatorów, którzy przekazali wiedzę i uczyli budowy takich instrumentów jak: dudy wielkopolskietyp bukowsko-kościański i sierszenki dmuchane (Andrzej Mendlewski), dudy wielkopolskietyp rawicko-gostyński (Michał Umławski), basy radomskie (Piotr Sikora), bębenek biłgorajski (Zbigniew Butryn), cymbały (Marek Kruczek), baraban z talerzem (Jan Wochniak), kozioł biały weselny (Grzegorz Witke), lira korbowa (Stanisław Nogaj, Paweł Kowalcze), dudy żywieckie (Edward Byrtek), piszczałka bezotworowa (Jan Karpiel-Bułecka), róg pasterski (Zbigniew Wałach), trombita (Zbigniew Wałach, Jan Karpiel-Bułecka), złóbcoki (Andrzej Czernik-Gracka, Jan Bobak), mazanki (Piotr Cieślak), basetla kurpiowska (Andrzej Staśkiewicz), skrzypce diabelskie (Tadeusz Makowski), skrzypce żłobione (Stanisław Bafia), ligawki (Stanisław Jałocha) i basy dłubane (Zbigniew Butryn).

W warsztatach wzięło udział łącznie 97 czynnych uczestników, którzy odbyli ponad 2 000 godzin warsztatów. Zbudowano 47 instrumentów. Do publikacji IMiT przekazano 12 projektów instrumentów i 10 filmów dokumentujących warsztaty organizowane przez instytucje.

Filmy i projekty instrumentów dostępne są na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca w zakładce „materiały". Filmy z warsztatów zamieszczone są również na kanale YouTube IMITpolska