Poznań/Scena dla tańca 2017: Rusza projekt „Nowa perspektywa” Polskiego Teatr Tańca

8 maja 2017

We wtorek 9 maja o godz. 20.00 w Poznaniu rusza projekt Nowa perspektywa Polskiego Teatr Tańca, realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2017. Podczas wtorkowego wieczoru w Kultury ZAMEK (ul. Św. Marcin 80/82) odbędzie się pokaz dwóch spektakli w choreografii Urszuli Bernat-Jałochy: Nondescript i Percepcja.

W ramach projektu ten sam wieczór zostanie powtórzony jeszcze w listopadzie, natomiast we wrześniu i październiku 2017 odbędą się pokazy tryptyku Pawła Malickiego, obejmującego spektakle Hello, My Friend!, Hello, Stranger!, Hello. And Goodbye.

 

O prezentacjach 9 maja:

Nondescript

Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dochodzi do zacierania się różnic między płciami. Kobiety przejmują role typowo męskie, zajmują stanowiska przywódcze, natomiast mężczyźni – jak stwierdza Jane McLoughlin w The Demographic Revolution – muszą sobie poradzić z nową rolą: mężczyzny niepotrzebnego.

Obecnie w kulturze Zachodu często używany jest termin „gender", będący określeniem płci kulturowej lub społecznej. Pojęciem „gender" opisuje się także tworzony w sposób performatywny zespół cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów płciowych przypisywanych kobietom i mężczyznom.

W spektaklu Urszuli Bernat-Jałochy człowiek pokazany jest jako bezosobowy, androgyniczny materiał złożony z ciała i jego nieograniczonych możliwości. Autorka spektaklu balansuje na niedookreślonej i dyskusyjnej granicy między pojęciami „płeć” i „gender”. Prezentując zjawisko zacierania się płci, zwraca uwagę na wiążące się z nim ryzyko dehumanizacji.

 

Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha
Kostiumy: Adriana Cygankiewicz
Muzyka: Michel Legrand, Ben Frost, Andy Stott, Alva Noto & Ryuichi Sakamoto, Biosphere
Aranżacja muzyczna: Zuzanna Majewska
Światła: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada
Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Dominik Więcek
Premiera: 26 kwietnia 2014
Czas trwania: 38 minut

 

Percepcja

Percepcja porusza temat mechanizmów rządzących grupą, w której jak w soczewce odbija się obraz współczesnego społeczeństwa. Autorka zgłębia problem wszechobecnego w europejskiej kulturze indywidualizmu, nieustannie podsycanego przez wielkie korporacje, kreujące sztuczne potrzeby i nakaz powierzchownego wyróżniania się z tłumu. Tworząc przedstawienie, artyści skupili się na odsłanianiu mechanizmów autokreacji, widzianych z kilku perspektyw. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu projekcji, realizowanej jednocześnie z kilku kamer. Jej autorką jest Jago Chalcińska – producentka video, VJ-ka, realizatorka projektów multidyscyplinarnych z pogranicza video-artu, VJingu i performance’u audiowizualnego. Warstwę muzyczną stworzył Paul Tinsley, założyciel grupy muzycznej Violent Yoga, kompozytor muzyki do wielu filmów i spektakli tanecznych. Autorką scenografii i kostiumów jest Adriana Cygankiewicz, której prace można było podziwiać m.in. w przedstawieniach takich artystów, jak Susanne Jaresand, Jacek Przybyłowicz czy Ewa Wycichowska.

Na scenie widzimy kanapę po jednej stronie sceny i konstrukcję pełniącą funkcję baru po drugiej, ale to prezentacje multimedialne odgrywają tu główną rolę. Zarówno scenografia, jak i choreografia wprowadzają nas od razu w atmosferę nocnego klubu. Tylko światła są dużo jaśniejsze i możemy tym razem zobaczyć wszystko bardzo wyraźnie. […] Choreografia sprawnie została podzielona na kilka planów. Główne wydarzenia dzieją się tuż przed nami, ale tło nigdy nie pozostaje puste. Część tancerzy „siedzi” przy barze, a raczej ustawia się w różne skomplikowane układy, ktoś inny zajmuje kanapę albo przechadza się między tymi dwoma punktami. W tle pojawia się m.in. człowiek, którego ciało wydaje się nie mieć głowy.

[…] Projekcje w Percepcji ukazują na żywo szczegół, drobne ruchy dłoni, mimikę, postacie tancerzy z innej perspektywy niż moglibyśmy zobaczyć z naszego miejsca na widowni. Pozwalają nam dokładniej przyjrzeć się dyskusji przy barze, która odbywa się niemal wyłącznie za pomocą dłoni, a w której wyraża się zarówno chęć i uciekanie przed dotykiem drugiej osoby, zaproszenie i negacja.

 

Katarzyna Prus-Zajączkowska, www.kulturapoznan.pl


Choreografia: Urszula Bernat-Jałocha
Muzyka: Paul Tinsley
Wideo: Jagoda Chalcińska
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Kostiumy i scenografia:  Adriana Cygankiewicz
Czas trwania: 45 min
Obsada: Urszula Bernat-Jałocha, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek
Premiera: 25 września 2015, MP2 na Międzynarodowych Targach Poznańskich

 

***

 

Projekt Nowa perspektywa realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2017.

 

 

 

Projekt Nowa perspektywa stwarza możliwość zaprezentowania szerokiej publiczności dorobku choreograficznego dwojga młodych, będących przed 35. rokiem życia, tancerzy Polskiego Teatru Tańca. Paweł Malicki konsekwentnie na przestrzeni kolejnych trzech lat, począwszy od roku 2013, realizował spójny tryptyk choreograficzny, złożony ze spektakli: „Hello, Stranger!” (zrealizowany dzięki stypendium „Młoda Polska”), Hello, My Friend! oraz Hello. And Goodbye. Urszula Bernat-Jałocha rok po udanym debiucie choreograficznym Nondescript (2014) zrealizowała (również w ramach stypendium „Młoda Polska”) swój kolejny spektakl: Percepcję. Dwoje twórców mierzy się w swoich spektaklach z aktualnymi tematami przewartościowań społecznych za pomocą wyrazistych środków, zarówno ruchowych, jak i muzycznych, plastycznych czy multimedialnych.

 

Utrzymane w skrajnie odmiennej estetyce spektakle: Nondescript (2014) i Percepcja (2015), razem prezentują polemiczną, ale jednocześnie wnikliwą i wieloaspektową analizę społecznych mechanizmów – przyglądają się napięciom między unifikacją a indywidualizmem, sferami kulturowej i fizycznej cielesności.

 

  • Poznań/Scena dla tańca 2017: Rusza projekt „Nowa perspektywa” Polskiego Teatr Tańca  | „Percepcja”. Fot. Maciej Zakrzewski.
  • Poznań/Scena dla tańca 2017: Rusza projekt „Nowa perspektywa” Polskiego Teatr Tańca  | „Percepcja”. Fot. Maciej Zakrzewski.